onsdag 15 november 2023

Min Gudsbild kortfattad

 Min gudsbild


bibeln beskriver den gamle i dan 7.9 som fadern Gud själv.. Gud den allsmäktige..

Israels gud.. upp4.. han som var som är och som ska komma den osynlige som var på Sinai och kallas HERREN..



därefter beskriver bibeln en människoson. dan 7.13 som MESSIAS ...som fanns i skapelsens början som är avbilden av den osynlige guden dvs dan 7.9 och förstfödd före allt skapat ...hebr1...


MESSIAS är dan 7.9 härlighets återsken och dan 7.9 väsens avbild... upp 1.13..


det är Messias som kommer till jorden i kroppslig gestalt och denne helige ande ..monogenos theos.. enfödde gud... får namnet jesus ...alltså ...1 joh 4.2 ....Jesus är MESSIAS kommen i köttet... Jesus är alltså inte Fadern Gud själv dan 7.9


alltså... det finns en GUD dan 7.9 och en MESSIAS dan 7.13 i skapelsens början 2 gestalter Far och Son



Gud är han såsom född av Faderns väsen före all tid, och människa är han såsom född av moderns väsen i tiden.



 Min blogg är främst 

amatör studier  i teologiska skrifter främst den judisk  kristna mystiken med tillhörande apokryfer 

Jag läser allt med öppet sinne och vill se olika skrifters tankebyggnader om dessa tankebyggnader harmonierar med svenska bibel 1917 tankebyggnader  



Bibeln 1917 är  helig kanonisk  skrift 

Alla de andra ser jag som teologiska kommentarer mer eller mindre insiktsfulla...Väldigt kul att läsa och försöka förstå. ..Vad menar författaren. ..Min favorit som förklarat Jesus  bäst är utan undantag Salomos Vishet  och Jesu Syraks Vishet  tankebyggnader ...om den Gudomliga Anden 


Därefter kommer Henoks bok  som också förklarar bra ...om en människoson i himlen 

Sedan har  jag  två  höjdare  til

 som beskriver Jesus himmels färd

 och beskriver Jesu nedstigande till dödsriket och tar makten 


1

Jesaja Ascension 

2

Jesus in hell 


Klart  inspirerande att försöka förstå  ...Ascension är däremot otrolig ...Jag var tvungen vara i stillhet en hel vecka för samla tankarna den boken beskriver 

och jag har med detta på bloggen  



. ...Helt klart är de konkurrens kraftiga mot nutidens kommentarer    teologer beskriver om gudomlighetens mysterium  och de 

ängla syner  drömmar    folk på you tube  visar idag  osv 


Teologiska länkar





Amen 



Utgången = Came out = Exerchomai

Djupdykning  om var Jesus kommer ifrån





 Håll i hatten
Min 1917 ger verkligen inte rättvisa  ...om detta jag hitta på nätet är sant... ska dubbelkolla när tid finns
Jag kan ej grekiska så ska se om jag hittar några som vill  hjälpa mig

The greek word "exerchomai "  translated " came out " specifically means to go out of something that you were inside of



The greek word "exerchomai "  translated " came out " specifically means to go out of something that you were inside of


Joh 17 .8
For I have given unto them the words which thou gavest me; and they received them, and known surely that I came out from thee, and they have believed that thou didst send me"

The greek word " exerchomai " translated "came out " specifically means to go out of something that you were inside of.


Rykte ska dubbel kolla vid tid

Utgången 1917 = Came out engelska =
Exerchomai grekiska

Det svenska 1917 översättningen ger ej detta djup jag av en slump hitta på nätet




Joh 17

8. Ty de ord som du har givit åt mig har jag givit åt dem: och de hava tagit emot dem och hava i sanning förstått att jag är utgången från dig, och de tro att du har sänt mig.

Detta blir ju spik med dessa texter

Hebr 1


1. Sedan Gud fordom många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, 2. har han nu, på det yttersta av denna tid, talat till oss genom sin Son, som han har insatt till arvinge av allt, genom vilken han ock har skapat världen. 3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild och genom sin makts ord bär allt, har han -- sedan han hade utfört en rening från synderna -- satt sig på Majestätets högra sida i höjden.


3. Och eftersom denne är hans härlighets återsken och hans väsens avbild 

The greek word "exerchomai "  translated " came out " specifically means to go out of something that you were inside of 

Rykte ska dubbel kolla vid tid 

Utgången 1917 = Came out engelska =
Exerchomai grekiska 

Det svenska översättningen ger ej detta djup jag av en slump hitta på nätet










2 kor 3

17. Och Herren är Anden, och där Herrens Ande är, där är frihet. 18. Men vi alla som med avhöljt ansikte återspegla Herrens härlighet, vi förvandlas till hans avbilder, i det vi stiga från den ena härligheten till den andra, såsom när den Herre verkar, som själv är ande.


Antingen är Herren här Jesus

Dvs Jesus är Anden

Eller

är Herren här Jah Jehova
Den gamle av dagar Dan 7.9

Dvs Jehova är Anden




Som  det står i trosbekännelsen Gud av Gud Ljus av Ljus


Evangelium enligt Johannes, 1 Kapitlet Det gudomliga Ordets människoblivande i Jesus Kristus. J


Och en grundtext skriver enfödde Guden

istället för som i 1917 enfödde Sonen

blir det ju ännu mer spik


Nu försöker hitta bevis texter i GT om det jag tror är Jesus





This is good




Exerchomai vattnet inne i flaskan kom ut ur flaskan
 kom ut har denna betydelse..Något kommer ut inifrån något

 i detta fall den ende  sanne Guden Den gamle av dagar Dan 7. 9
HERREN SEBAOT Jesus Kristus Gud och Fader

Jesus kom ut ur den gamle av dagar


Förtydligande
Har du snorkel på för nu blir det djupdykning under vattnet


Exerchomai vattnet inne i flaskan kom ut ur flaskan
 kom ut har denna betydelse..Något kommer ut inifrån något

 i detta fall den ende  sanne Guden Den gamle av dagar Dan 7. 9
HERREN SEBAOT som är Israels Gud och även vår Herre Jesu Kristi Gud och Fader

Jesus kom ut ur den gamle av dagar

I dan 7.13 ser du i samma text människosonen som kommer fram till den gamle av dagar Människosonen är Jesus Kristus en evig helig andevarelse



Daniel
7. Därefter fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, övermåttan förskräckligt, fruktansvärt och starkt; det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och vad som blev kvar trampade det under fötterna; det var olikt alla de förra djuren och hade tio horn.

 8. Men under det att jag betraktade hornen, fick jag se huru mellan dem ett annat horn sköt upp, ett litet, för vilket tre av de förra hornen blevo bortstötta; och se, det hornet hade ögon lika människoögon, och en mun som talade stora ord.


9. Medan jag ännu såg härpå, blevo troner framsatta, och en som var gammal satte sig ned. Hans klädnad var snövit, och håret på hans huvud var såsom ren ull; hans tron var av eldslågor, och hjulen därpå voro av flammande eld.



10. En flod av eld strömmade ut från honom, tusen gånger tusen voro hans tjänare, och tio tusen gånger tio tusen stodo där till hans tjänst. Så satte man sig ned till doms, och böcker blevo upplåtna.

11. Medan jag nu såg härpå, skedde det att, för de stora ords skull som hornet talade -- medan jag ännu såg härpå -- djuret dödades och dess kropp förstördes och kastades i elden för att brännas upp.


12. Från de övriga djuren togs ock deras välde, ty deras livslängd var bestämd till tid och stund.


13. Sedan fick jag, i min syn om natten, se huru en som liknade en människoson kom med himmelens skyar; och han nalkades den gamle och fördes fram inför honom.

14. Åt denne gavs välde och ära och rike, och alla folk och stammar och tungomål måste tjäna honom. Hans välde är ett evigt välde, som icke skall tagas ifrån honom, och hans rike skall icke förstöras.

       
Exakt samma tankebyggnad som i Joh upp kap 4 o 5

Kap 4 den gamle av dagar

Kap 5 ett lamm tar bokrullen från den gamle av dagar



Johannes' uppenbarelse, 4 Kapi


Johannes' uppenbarelse, 5 Kapi


Evangelium enligt Johannes, 17 K




Exerchomai vattnet inne i flaskan kom ut ur flaskan
 kom ut har denna betydelse..Något kommer ut inifrån något

 i detta fall den ende  sanne Guden Den gamle av dagar Dan 7. 9
HERREN SEBAOT Jesus Kristus Gud och Fader

Jesus kom ut ur den gamle av dagar


Vad består den gamle av dagar i Han är Ande

Ett andeväsen han är Helig Ande dvs hans Ande inom sig är Helig Ande

Denna Helig Ande  fick namnet Jesus luk 1.35

Denna Ande benämms Vishet

Jesus är Guds Vishet och Kraft


Varför blev Visheten kött

1 kolos


21. Också åt eder, som förut voren bortkomna från honom och genom edert sinnelag hans fiender, i det att I gjorden vad ont var, 22. också åt eder har han nu skaffat försoning i hans jordiska kropp, genom hans död, för att kunna ställa eder fram inför sig heliga och obefläckade och ostraffliga --

Jmfr Salomos Vishet kap 1 o 7  och Syraks Vishet kap 1 o 24

http://runeberg.org/apokryf/


Salomo 1
http://runeberg.org/apokryf/0028.html


Salomo 7


http://runeberg.org/apokryf/0037.html


Syrak 1


http://runeberg.org/apokryf/0071.html




Syrak 24


http://runeberg.org/apokryf/0104.html






Rom 1 4


1. Paulus, Jesu Kristi tjänare, kallad till apostel, avskild till att förkunna Guds evangelium, 2. vilket Gud redan förut genom sina profeter hade i heliga skrifter utlovat, 3. evangelium om hans Son, vilken såsom människa i köttet är född av Davids säd 4. och såsom helig andevarelse är med kraft bevisad vara Guds Son, allt ifrån uppståndelsen från de döda, ja, evangelium om Jesus Kristus, vår Herre,




1 kor  1


20. Ja, var äro de visa? Var äro de skriftlärda? Var äro denna tidsålders klyftiga män? Har icke Gud gjort de



Efes 3
10. Ty Gud ville att hans mångfaldiga visdom nu, i och genom församlingen, skulle bliva kunnig för furstarna och väldigheterna i den himmelska världen. 11. Sådant hade hans beslut varit från tidsåldrarnas begynnelse, det som han utförde i Kristus Jesus, vår Herre.





Visheten ledde folket i GT

Men då som Helig Ande


Jesaja 63

8. Ty han sade: 



Visheten blev kött i NT


Lukas 1
30. Då sade ängeln till henne: »Frukta icke, Maria; ty du har funnit nåd för Gud. 31. Se, du skall bliva havande och föda en 

Mattteus 1


18. Med Jesu Kristi födelse gick det så till. Sedan Maria, hans moder, hade blivit trolovad med Josef, befanns h


Ser du att Den Helige Anden får ett namn ..namnet Jesus 





Följ tråd Människosonen 


Daniel 7
7. Därefter fick


Joh 1.

29. Dagen därefter såg han Jesus nalkas; då sade han: »Se, Guds Lamm, som borttager världens synd! 30. Om denne var det som jag sade: 'Efter mig kommer en man som är före mig; ty han var förr än jag.'


9. Natanael svarade honom: »Rabbi, du är Guds Son, du är Israels konung.» 50. Jesus svarade och sade till honom: »Eftersom jag sade dig att jag såg dig under fikonträdet, tror du? Större ting än vad detta är skall du få se.» 51. Därefter sade han till honom: »Sannerligen, sannerligen säger jag eder: I skolen få se himmelen öppen och Guds änglar fara upp och fara ned över Människosonen.» 




Joh 3

12. Tron i icke, när ja



Joh 6

28. Då sade de till honom: »Vad skola vi göra för att utföra Guds gärningar?» 29. Jesus svarade och sade till dem: »De

Joh 6

58. Så är det me



Dvs Människosonen i Dan 7.13 kom ner till jorden 


Detta är innebörden i vår bekännelse att Jesus är Kristus kommen i köttet 


Dvs Den Helige Anden Visheten Ordet  Ljuset blev kött  


Johannes' första brev, 

4 Kapitlet Uppmaning att pröva andarna, att älska Gud och att älska bröderna. 1. Mina älskade, tron icke var och en ande, utan pröv



Johannes' första brev, 

1 Kapitlet Ordets uppenbarelse i Kristus. Gemenskapen med Gud. Vandringen i ljuset och reningen genom Jesu blod. 1. Det som var från begynnelsen, det vi hava hört, det vi med egna ögon hava sett, det vi 



Johannes' första brev,
 5 Kapitlet Kärlekens väsen. Trons segerkraft. Guds vittnesbörd om sin Son. Bön och förbön. Slutförmaning. 1. Var och en som tror att Jesus är Kristus, han är född av Gud; och var och en som älskar honom som föd


Joh 2 brev 


7. Ty många villolärare hava gått ut i världen, vilka icke bekänna att Jesus är Kristus, som skulle komma i köttet; en sådan är Villoläraren och Antikrist. 8. Tagen eder till vara, så att I icke förloren det som vi m



Apg 4

8. Då sade Petrus till dem, uppfylld av helig ande: »I folkets rådsherrar och äldste, 9. eftersom vi i dag underkastas ra



Varför bara genom Jesus  ?


Länk de dödas uppståndelse











Amen   Amen  Halleluja 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

faith uppsamling från digital

 ddd Learning How to Follow God's Voice — Karen Wheaton | Ramp Church Manchester - YouTube Hope and Faith during the Wait - YouTube Seve...